yadakyar | بلاگ

yadakyar

ساخت وبلاگ
کارکرد شمع پژو 2008 و انواع آن

شمع‌ها یکی از قطعات مهم خودرو به حساب می‌آیند و بدون آن‌ها کلمه خودرو معنا ندارد. ما در این مقاله قصد داریم در مورد شمع، عملکرد آن و انواعی که دارد صحبت کنیم. درصورت علاقه‎مند بودن به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

شمع پژو 2008 چیست؟

شمع پژو 2008

یک سری از خودروها وجود دارند که به ‌صورت احتراق داخلی هستند، به همین دلیل برای سوزاندن سوخت خود نیاز به یک محرک دارند. باید گفت این محرک توسط شمع تامین می‌شود. این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شود، ماشین دیگر قادر به حرکت نیست. وظیفه شمع‌ها این است که حرارت لازم برای ایجاد جرقه را ایجاد کنند. پس هرچه این حرارت بیشتر باشد، احتمال راحت‌تر روشن شدن خودرو نیز افزایش می‌یابد. شما میتوانید با مراجعه به سایت یدک یار از قیمت شمع پژو 2008 مطلع شوید. به‌طور کلی باید گفت شمع‌ها انرژی الکتریکی باتری را که ایجاد شده است به‌صورت حرارت به محفظه احتراق می‌رساند. این کار باعث مشتعل شدن سوخت و تامین انرژی مورد نیاز خودرو می‌شود. جایگاه شمع بر روی سرسیلندر قرار دارد. علت قرار گیری شمع روی سرسیلندر این است که  وقتی ایجاد جرقه کرد، این جرقه برای روشن شدن به محفظه احتراق برسد. هر سیلندر معمولا 2 تا شمع دارد. نکته مهم در مورد انتخاب شمع این است که باید حتما متناسب با موتور، آن را انتخاب کنیم، زیرا اگر متناسب نباشد به مرور زمان کارایی آن از بین می‌رود.

انواع شمع پژو 2008

از آنجایی که پژو 2008 یکی از خودرو های محبوب است، شمع این خودرو و قطعات دیگر آن باید در دسترس مردم باشد و شما میتوانید در فروشگاه اینترنتی یدک یار قطعه مورد نیاز خودروی خودر را خریداری کنید. "شمع ماشین" در انواع گوناگونی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. باید گفت شمع‌ها براساس عوامل مختلفی تقسیم بندی می‌شوند، این عوامل عبارت‌اند از:

حرارت

جنس الکترود

تعداد الکترود

انواع شمع براساس حرارت

شمع پژو 2008

همان‌طور که شاره کردیم یکی از عواملی که باعث تقسیم‌بندی شمع‌ها می‌شود، حرارت است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شمع سرد

این مدل از شمع‌ها دارای پایه کوتاه هستند. علت نام‌گذاری آن‌ها به نام شمع سرد این است که حرارت را با سرعت بالایی منتقل می‌کنند و آن را از دست می‌دهند. شمع‌های سرد به علت اینکه پایه کوتاهی دارند به میزان کمتری در برابر حرارت حاصل از احتراق قرار می‌گیرند، به همین دلیل برای خودروهایی که موتور آن‌ها به میزان زیادی گرم می‌شود یک گزینه مناسب است.

شمع نیمه گرم

یکی دیگر از انواع تقسیم‌بندی شمع‌ها براساس حرارت، "شمع نیمه گرم" است. باید گفت شمع نیمه گرم نسبت به شمع سرد پایه بلندی دارد و حرارت را نیز کم‌تر انتقال می‌دهد. به‌علاوه باید گفت ارتباط این مدل از شمع با محفظه احتراق بیشتر است، به همین دلیل برای موتورها با حرارت متوسط یک گزینه مناسب هستند.

شمع گرم

شمع گرم از دیگر شمع‌هایی است که بر اساس حرارت تقسیم‌بندی شده‌اند. این مدل از شمع‌ها نسبت به دو مدل قبلی پایه بلندتری دارند و ارتباط شان نیز با محفظه احتراق زیاد است، به همین دلیل برای موتورهایی با حرارت پایین مناسب هستند. به‌علاوه باید گفت شمع گرم، حرارت بسیار کمی را منتقل می‌کند.

تقسیم‌بندی بر اساس جنس الکترود

شمع‌ها براساس جنس الکترود به دو دسته تقسیم می‌شوند که درادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شمع‌های معمولی

در این مدل از شمع‌ها جنس الکترود از جنس نیکل است. سر الکترود شمع معمولی حالتی گرد دارد، به همین دلیل سرعت جرقه‌زنی آن پایین است. این ویژگی باعث شده کیفیت احتراق پایین بیاید و باعث خام سوزی سوخت خودرو شود که همین عامل نیز باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. به علاوه باید گفت شمع‌های معمولی نسبت به شمع‌های سوزنی طول عمر کمتری دارند، همچنین مقاومت حرارتی این مدل از شمع پایین است.

شمع‌های سوزنی

یکی دیگر از شمع‌هایی که بر اساس جنس الکترود تقسیم می‌شوند، شمع‌های سوزنی هستند. این مدل از شمع‌ها به علت ساختار ویژه الکترودی که دارند در هنگام جرقه زنی بسیار با دقت و قوی هستند. همچنین باید گفت شعله‌ حاصل از جرقه‌زنی آن‌ بسیار بالا است، به همین دلیل می‌توانند به طور کامل باعث فعال شدن محفظه احتراق شوند. با استفاده از این مدل از شمع‌ها در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود. همچنین باعث افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش می‌شود. به‌علاوه باعث عملکرد بهتر موتور و پایین آمدن استهلاک قطعات می‌شود. همان‎طور که متوجه شدیم شمع‌های سوزنی نسبت به شمع‌های معمولی عملکرد بسیار بهتری دارند.

تقسیم‌بندی شمع‌ها براساس تعداد الکترود

همان‎طور که اشاره کردیم یکی دیگر از انواع تقسیم بندی شمع براساس تعداد الکترود است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‎پردازیم. تعداد الکترودهای هر شمع می‌تواند از 1 تا 4 متغیر باشد. به شمع‎هایی که بیش از یک الکترود دارند را چند الکترودی می‌گویند. این مدل از شمع‌ها براساس الکترود دو، سه یا چهار زمانه تقسیم می‌شوند. باید گفت این مدل از شمع‌ها برای هر ماشینی مناسب نیستند و سازنده متناسب با موتور ماشین نوع شمع را انتخاب می‌کند.

کلام پایانی

همان‌طور که از متن متوجه شدیم. شمع‌ها برای جرقه زدن و ایجاد احتراق ضروری هستند. همچنین اشاره کردیم که این شمع‌ها براساس عوامل مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام را نیز مورد بررسی قرار دادیم. باید بدانید که انتخاب شمع ماشین توسط سازنگان مشخص می‌شود. به‌علاوه برای تعویض شمع نیز باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

yadakyarشمع خودرو,پژو 2008,انواع شمع خودرو,...
ما را در سایت yadakyar دنبال می کنید

نویسنده : mohammadreza fallah بازدید : 246 تاريخ : يکشنبه 29 آبان 1401 ساعت: 3:04 بعد از ظهر